Wie en hoe?
Naast Nederlandse teams, bestaande uit voornamelijk technische studenten en innovatieve duurzame bedrijven, verschijnen ook teams uit Indonesië, Brazilië, Polen, België, Bahrein, Turkije, Amerika, Finland, Hongarije en China aan de start. De teams zetten innovatieve technieken in om ervoor te zorgen dat de zonnepanelen energie omzetten. Het is namelijk ook van belang dat wanneer de zon niet schijnt je toch kunt varen. Dat vraagt om slimme oplossingen en op de juiste manier omgaan met je energievoorraad.
Klassen
Er zijn vier klassen: A-klasse, B-klasse, Top-klasse en de V20-klasse. In de A- en B-klasse, waar voornamelijk studenten aan deelnemen, krijgen de teams zonnepanelen die door sponsor Honeywell beschikbaar zijn gesteld. Ze ontwikkelen zelf de techniek. Het grote verschil is dat de boten in de A-klasse worden bestuurd door één piloot en de B-klasse heeft twee of meer piloten. In de Top-klasse krijgen de deelnemers binnen de gestelde kaders alle vrijheid. Zij zorgen zelf voor de boot, zonnepanelen en aandrijving. De V20-klasse is de eenheidsklasse: de boten zien er allemaal hetzelfde uit. In onder andere het elektronicasysteem maken ze het verschil. Deze klasse is in 2014 geïntroduceerd. Twee keer tijdens de race zullen de jongeren van de Young Solar klasse meevaren met de DSC. Deze aanstormende talenten beschikken allemaal over het zelfde type bootje.
Geschiedenis
De Solar Challenge wordt dit jaar voor de zesde keer georganiseerd. In 2006 was de eerste editie onder de naam Frisian Nuon Solar Challenge. Er verschenen 24 boten aan de start in Leeuwarden. De route voer langs de Friese Elfsteden. De snelste zonneboot deed in totaal 17 uur over een afstand van 200 kilometer in zes dagen. In 2010, 2012 en 2014 ging de race verder onder de naam DONG Energy Solar Challenge. Er werden veel innovaties toegepast waaronder draagvleugels. Die tillen de boot uit het water waardoor ze sneller kunnen varen. De snelste boot finishte in 2014 in ruim zeven uur. Tijdens deze editie ging de route voor het eerst niet alleen door Friesland maar ook door Groningen.?
De eerste wedstrijdserie waaraan wij hebben deelgenomen was de Solar Sport One Races in Nederland, waarna het team naar Monaco is gegaan om hun 3e plek in het wereldkampioenschap te verdedigen.
Wij hebben aan de volgende wedstrijden deelgenomen:
Wedstrijden 2017
- NK zonnebootrace: 9e
Wedstrijden 2018
- Purmerend: 3e
- Groningen: 3e
- Groningen-Leeuwarden: 2e
- Monaco: 8e
Wedstrijdprogramma 2019:
- 11 mei technische keuring
- 31 mei tot 1 juni NK ZonnebootRace Akkrum
- 21, 22 juni SSO Noord-Nederland
- 28, 29 juni SSO Midden-Nederland
- September SSO Zuid-Nederland